1. שלום אורח, אם זהו ביקורך הראשון בפורום, עליך להירשם בכדי לכתוב הודעות ולהגיב.
    הסר התראה
  2. מומלץ לשלב סרטונים רלוונטיים מיוטיוב בהודעות, מה שיגרום להטמעת הדיון שלכם במערכת המלצות הוידאו במגזין
    הסר התראה
  3. פורום קנאביס מיועד לכל דוברי העברית בעולם, למטופלי קנאביס רפואי ברישיון ולאלו המעוניינים במידע תיאורטי וידע כללי
    הסר התראה

בקשר לכתבה על המזל"טים... אולי כדאי לערוך

הנושא בפורום 'פנייה למנהלי הפורום והאתר' פורסם ע"י greenmind, ‏27/5/14.

  1. greenmind

    greenmind קנאביסט

    הצטרף:
    ‏11/2/14
    הודעות:
    451
    לייקים:
    35
    תראו אני מדבר בסך הכל על נתונים טכניים שהוצגו שם, זה לא משהו מאוד קריטי וזה בוודאי לא מבחינת עיסוקו של האתר. אבל אני חושב שאי דיוק כל כך בולט ומשמעותי מציג את האתר באור שלילי. אני מפחד שאנשים מסויימים יכולים לקחת את זה כחוסר מקצועיות וחוסר אמינות וזה יפגע קצת במוניטין של המגזין הזה שמאוד חשוב לי ולעוד הרבה אנשים.

    אז אחרי ההקדמה אני יגי שבסך הכל אני מדבר על זה שאין שום קשר בין gps לבין מידע דל גובה כלי הטייס, ובטח ובטח אין לו קשר לשמירה על יציבות הטיסן. אני לא מנסה לפתוח פה דיון טכנולוגי. פשוט מפחד שאנשים יקראו את אי הדיוק המשווע הזה ויתיחסו אליו כמשהו שמייצג את ההתנהלות של המגזין כאתר שמפרסם חומרים לא מדוייקים ולא אמיתיים. דבר שהוא בוודאי לא נכון.

    אז בין אם תחליטו לערוך את הכתבה או לא, אני אשמח להתייחסות כלשהי על האשכול הזה :)
     
  2. woogs

    woogs קנאביסט

    הצטרף:
    ‏19/6/13
    הודעות:
    4,610
    לייקים:
    22
    אני חושב, אבל אני לא בטוח ב-100% שכן יש קשר, אני אסביר -
    טיסנים, מסוקים וכל הצעצועים בשלט רחוק שנכנסים תחת הקטגוריה rc (radio controlled) כמו ששמם מרמז - הם נשלטים על ידי תדרי רדיו.
    יש כמה בעיות עם הצורת שליטה הזאת - אחת מהן זה שאם יש עוד משדר רדיו על אותו תדר בטווח אז 2 התדרים יכולים "להתנגש" ולגרום בעיות,
    הבעיה השניה זה שלמשדרים הקטנים שיש בתוך השלטים בשילוב עם התדרים הספציפיים האלה (amלרוב) יש טווח יחסית מאד קצר,
    עוד בעיה זה אם לדוגמה נגמרות הסוללות במקלט או במשדר הרדיו (אחד בכלי טיס אחד בשלט),
    אז מה שקורה כשיש "התנגשות" של תדרים או שהכלי טייס יוצא מטווח הכלי פשוט משתגע.
    אני ראיתי את זה קורה - הכל פשוט משתגע - המנוע מעלה ומוריד כח כל הזמן, ההגאים (אם מדובר בטיסן) פשוט משתגעים, ובעיקרון זה די מסוכן,
    לפני כמה שנים נהרג ילד קטן ממסוק שאיבד שליטה בצורה הזאת אני חושב שנגמרו לו הבטריות אבל יכול להיות שזה היה משהו אחר,
    יש עוד הרבה דברים שיכולים לגרור תגובה דומה לזה.

    בקיצור - מה שאני חושב שהgps עושה במקרה הזה זה שהוא שומר על הכלי טיס שישאר במקום ברגע שקורה מצב כזה שבלי ה-gps הוא היה מאבד שליטה.
     
  3. greenmind

    greenmind קנאביסט

    הצטרף:
    ‏11/2/14
    הודעות:
    451
    לייקים:
    35
    WOOGS אחי, בכתבה כתוב פעמיים בצורה ברורה: GPS שעוזר לשמור על יציבות הטיסן ולדעת באיזה גובה הוא נמצא.
    GPS עוזר לדבר אחד בלבד: לקבוע מיקום דו מימדי.
    GPS לא מדוייק מספיק כדי לדעת גובה.
    ומה ששומר על יציבות הטיסן זה רכיב ג'יירוסקופי שמזהה תנועה סיבובית בכל הצירים.

    אבל כמו שהזכרתי - אני לא מבקש לדון פה על טכנולוגיות לייצוב כטבמ"ים!!! לא נראה לי שזה מעניין כל כך את שאר חברי הפורום... בפרטי הייתי דן על זה שעות או בפורום Off Topic, ואם יש לך ידע באלקטרוניקה ובג'אנקיאדות של אלקטרוניקה אולי לעזור לי למצוא מצבר ליתיום 12V לאיזה פרויקטון ;)

    המטרה שלי הייתה להעיר על מידע ממש לא נכון, לא מדוייק ולא אמיתי שמופיע בכתבה - כי אני מפחד שאנשים מסוימים יכולים לקבל רושם שעורכי המגזין לא בודקים לעומק עובדות שהם מפרסמים לקוראים. למרות שברור לי ואני מאמין שגם לך שאת העובדה הספציפית הזאת הם לא בדקו לעומק פשוט כי היא זניחה לגמרי ואין לה שום השפעה על המסר המועבר בכתבה
     
  4. woogs

    woogs קנאביסט

    הצטרף:
    ‏19/6/13
    הודעות:
    4,610
    לייקים:
    22
    אתה טועה ידידי, המידע נכון לגמרי -
    מהאתר של היצרן רשום
    זה אומר שהgps מיועד לשמור על הטיסן בריחוף במקום מבלי שיזוז כדי שיהיה אפשר להתמקד בצילום, שבטח נשלט כלשעצמו.
    אם לא הייתה המערכת יציבות הזאת - היית צריך כל הזמן להיות עם האצבעות על הסטיקים כדי לשמור על הטיסן במקום, ועדיין הוא לא היה ב100% יציב, ואז לא היו לך אצבעות פנויות לשחק עם המצלמה.

    בקיצור - הנתונים נכונים לגמרי,
    אבל יפה שאתה עירני לדברים כאלה.
     
  5. אגרונום

    אגרונום אחד שיודע

    הצטרף:
    ‏10/9/13
    הודעות:
    11,853
    לייקים:
    1,371
    Gps כן מדוייק מספיק כדי שנתון הגובה יהיה רלוונטי.
    אני בהחלט מסכים עם woogs בנושא.

    כל הכבוד על תשומת הלב!
     
  6. greenmind

    greenmind קנאביסט

    הצטרף:
    ‏11/2/14
    הודעות:
    451
    לייקים:
    35
    חטפתי קצת שוק לרגע עד שקראתי את זה פעם שניהחח וואו לרגע הרגשתי אוטיסט.

    תקרא שוב ותבין integrated gps autopilot system offers... לא "ה-GPS מציע...", אלא "מערכת טייס אוטומטי משולבת GPS מציעה...."

    בקיצור, אני רואה שבדיוק מה שלא תכננתי כבר קרה חחח, נכנסנו לדיונים על תעופה.

    לא נורא - העיקר שהבהרתי את עצמי: בן אדם עם קצת מאוד ידע בנושאים האלה ישר שם לב שמה שרשום על ה-GPS מנותק מהמציאות. אני מפחד שאותו בן אדם יקבל רושם מוטעה על האתר. בגלל זה פניתי למנהלים. המנהלים מוזמנים לעשות מה שבא להם :)
     
  7. greenmind

    greenmind קנאביסט

    הצטרף:
    ‏11/2/14
    הודעות:
    451
    לייקים:
    35
    העיקר כתבתי בפתיחת האשכול שאני לא רוצה להיכנס לדיונים טכנולוגיים.....
    אבל הנה גם אני נסחף לזה.

    אגרונום היקר, למדתי לקחת כל מילה שיוצאת לך מהפה בנושא צמחים כעובדה מוגמרת בלי לשאול שאלות. אבל כאן אני חייב הסבר, איך GPS מדוייק מספיק כדי לתת נתוני גובה? בציר אופקי GPS אזרחי מגיע בארץ לדיוק של עד 5 מטר במקרה הטוב, ואני מניח שאתה יודע פחות או יותר איך זה עובד ויודע שהרזולוציה בציר האופקי תהיה עוד יותר גרועה, אני טועה? ועוד צויין אצל היצרן שמתאפשר Altittude Lock - נעילה על גובה ספציפי. זה לא ה-GPS שעושה את זה. וזה גם לא מד גובה, זה מד תאוצה שיושב מתחת לכל פרופלור.

    אתה שמעת אי פעם על שימוש ב-GPS לחיווי על גובה?
     
  8. אגרונום

    אגרונום אחד שיודע

    הצטרף:
    ‏10/9/13
    הודעות:
    11,853
    לייקים:
    1,371
    דיון מעניין.

    ההסבר הפשוט:
    קביעת נקודה ע"י gps מתבצעת ע"י חיתוך הרדיוסים בין 3 לווינים.
    כאשר רדיוס = הזמן שלוקח לאות מהלווין להגיע למקלט ה gps שבידך.
    כאשר המכשיר יודע לתת את הגובה שלך ביחס לגובה פני הים.

    נעשה שימוש סדיר לקביעת גובה באמצעות המקלט.
    לפחות במיכשור\שימושים הצבאיים.
    לקביעת גובה בחילות מסויימים שחשוב להם הנ"צ המדוייק שלהם.
     
  9. רונזו

    רונזו חבר חדש

    הצטרף:
    ‏30/1/14
    הודעות:
    177
    לייקים:
    0
    סליחה על ההתערבות, לא קראתי את הכתבה, אבל יש לי מה לתרום בנושא gps
    בעיקרון, המכשיר הצבאי, מגיע לדיוק של 30 סמ, בשלושה צירים, כלומר כולל גובה. היחידים שמקבלים כזה מכשיר הם חיילי היחידות המיוחדות של צבא ארהב, ויש שמועות שמשאילים גם לישראל מידי פעם...
    המכשיר האזרחי יודע לדייק עד מטר אחד, כתלות בכמות הלוויינים שהוא קולט באותו הרגע ולאיכות ועוצמת האות מהלוויין. גם המכשיר האזרחי יודע למדוד גובה, באותו הדיוק של המיקום. שוב, כתלות בקליטה באותו הרגע. כיוון שהמכשיר מקבל מהלוויין קוד זמן ומיקום הלוויין, מספיקים שני לוויינים לקביעת מיקום דו מימדי, הדיוק שיתקבל תלוי בזוית בין הלוויינים . המכשיר יכול להסתפק בזה, אבל אם זמינים, ולרוב זמינים, לוויינים נוספים, ניתן לבצע הצלבה מדוייקת יותר, ולקבל נתון תלת מימדי הכולל גובה.
    מערכות הטסה ללא טייס משתמשות בgps גם לקביעת מיקום, גובה , מהירות ועוד.
    דבר אחד שgps לא יודע לעשות , זה לדעת מה הזוית של הפלטפורמה, ומכאן , שהוא אינו יכול לעזור בייצוב הכלי.
    בשביל זה יש מתקן שנקרא ג׳ירוסקופ, בתוכו משקולת בצורת גלגל, מונע באמצעות מנוע חשמלי, ובגלל הכוחות הצנטרפוגליים הפועלים עליו, שואף להישאר בזוית ובמיקום קבוע בחלל. את ההבדל בין הזוית בשטח לבין הג׳ירו ניתן למדוד, וכך לנטר את הזויות ולהפעיל הגאים או מדחפים לצורך ייצוב הכלי.
    מקווה שלפחות מישהו אחד מתעניין בזה....
     
  10. greenmind

    greenmind קנאביסט

    הצטרף:
    ‏11/2/14
    הודעות:
    451
    לייקים:
    35
    אני מתעניין :)

    ד"א מיקום דו מימדי ע"י זוג לוויינים בלבד נשמע לי תמוהה מאוד, כי המיקום הדו מימדי הזה יהיה על מישור שקובעים זוג הלווינים והמקלט, המישור הזה לא יהיה פני כדור הארץ. לפחות מבחינת גאומטריה, אולי יש מקלטים שיודעים לעבוד למרות זאת.

    נתון הגובה שמתקבל ממכשיר gps מספיק לצרכי תעופה? האם קצב הרענון מספיק? אני יכול להבין שימוש בנתון גובה מ-gps כאשר אין מד גובה פעיל בפלטפורמה, לדוגמה כשמדובר בכוח רגלי, או בבניית גשרים ומגדלים בהם הגובה הוא סטטי וניתן לקריאה מדוייקת. אבל תעופה?

    תאמינו לי האשכול הזה צריך לצאת לתקשורת חחח, שיראו שחובבי גראס הם אנשים רציניים שמבינים גם בטכנולוגיה!!
     
    #10 greenmind, ‏27/5/14
    נערך לאחרונה ב: ‏27/5/14
  11. אגרונום

    אגרונום אחד שיודע

    הצטרף:
    ‏10/9/13
    הודעות:
    11,853
    לייקים:
    1,371
    לא ניתן לקבל מיקום במרחב דו מימדי ע"י שני לווינים.

    יש צורך ב 3 לווינים כדי לקבוע נקודה במרחב תלת מימדי.
    כל לווין נוסף מגדיל דיוק.

    חיתוך בין שני ספירות (כדורים תלת מימדיים) של לווינים כדי לקבל טבעת חיתוך.
    אתה יכול להיות בכל נקודה על גבי הטבעת (כולל בחלל!).

    חיתוך של 3 ספירות של לווינים מתקבלות שתי נקודות.
    אחת נמצאת בחלל ואחת על כדור הארץ.
    אני לא זוכר איך יש אלימינציה של הנקודה בחלל, אך נדמה לי שלפי הגובה הלא אפשרי שלה (אלפי קילומטרים בחלל).

    האות מתקבל מהלווין כל 100 מילישניות לערך. כך שאתה יכול לדעתת איפה אתה נמצא גם כשאתה טס במהירות גבוהה.

    אני מקווה שרונזו ישר את מה שאמרתי וירחיב...
    מקווה שהסברתי את עצמי כמו שצריך.
     
  12. פישי

    פישי חבר חדש

    הצטרף:
    ‏23/2/14
    הודעות:
    151
    לייקים:
    1
    ידע בטיסנים אין לי, אבל סתם בדיוק אתמול ראיתי תכנית בנשיונל ג'אוגרפיק שהשתמשו בgps לבניית גשר.
    ה-gps שהשתמשו בו מגיע לרמת דיוק של 10 ס"מ אם אני לא טועה
     
  13. אגרונום

    אגרונום אחד שיודע

    הצטרף:
    ‏10/9/13
    הודעות:
    11,853
    לייקים:
    1,371
    בשביל לקבוע נקודה במרחב בדיוק של 10 ס"מ (או דצימטר) לא משתמשים ב gps.

    אלה במיקום יחסי לנקודות ידועות במרחב.
    ע"י שימוש באמצעים אופטיים מדוייקים (מאוד מדוייקים!) כגון תאודוליט (אני כ"כ שמח שיצא לי להשתמש במילה הזאת ביום יום!).
     
  14. woogs

    woogs קנאביסט

    הצטרף:
    ‏19/6/13
    הודעות:
    4,610
    לייקים:
    22
    תשמע greenmind
    לא בכוונה להעליב או משהו חלילה,
    אבל הנקודה היא גשם אם היה מדובר בטעות, הטעות מבוססת על נתונים של היצרן של הכלי הזה, ככה שזה גבולי, אפשר להתווכח על זה עד מחרתיים, זה לא באמת משנה משהו,
    זה לא איזה נתון שקרי לגמרי כמו אם לדוגמה היו כותבים - "למשטרה יש כבר מערך שלם של 5000 כלי טיס כאלה והם מטרידים איתם את האזרחים וחודרים לפרטיותם" ..
     
  15. רונזו

    רונזו חבר חדש

    הצטרף:
    ‏30/1/14
    הודעות:
    177
    לייקים:
    0
    שלוש נקודות מגדירות מישור, המקלט הוא לא נקודה, כי מיקומו לא ידוע, רק אם הוא קולט את שני הלוויינים. אבל בקליטת שני לוונים בלבד, יש בעצם מעגל סביב כל לווין, הטווח מהמקלט. בנקודות ההשקה של שני המעגלים, שם נמצא המקלט. שתי הנקודות מרוחקות מאוד אחת מהשניה, והמקלט יודע לסנן החוצה את המיקום הלא הגיוני.
    כאשר יש קליטה לשלושה לוויינים או יותר ( רוב הזמן ) המיקום מדוייק, ותלת מימדי.
    ועוד נקודה למחשבה, מערכת הGPS שכולם מסתמכים עליה, גם בשימושים אזרחיים וגם צבאיים, נשלטת על ידי ממשלת ארצות הברית. במלחמת המפרץ הם הראו לנו את הכח שלהם, כאשר בכל תקופת המלחמה שינו האמריקאים את המערכת כך שלא תוכל לשמש לצרכים צבאיים, בכל המזרח התיכון.. מישהו רוצה לנסות לטוס לאיראן בלי GPS כי האמריקאים לא תומכים בזה....
    לגבי מד גובה בתעופה, לא בונים על GPS, משתמשים במד גובה מכ״מי, משדר הממוקם על הגחון, אשר משדר לכיוון הקרקע, ומקלט שקולט ומחשב את הגובה. הוא בוחר בנקודה הקרובה ביותר למטוס, ויתרון נוסף, שהוא מתחשב בתכסית, כלומר מודד את הגובה מהעצם הגבוה ביותר אשר נמצא שם, ולא מתבסס על מאגר נתונים של מפות gps שלא מעודכן תדיר.
    יש שימושים במערכת, אבל רק לגיבוי ורישום נתונים.
    אם מעניין אותך, חפש את ההרצאות של דר׳ רן לוי. טכנולוגיה והיסטוריה. יש לו ערוץ רדיו אינטרנטי חינם, והרצאות מרתקות. מומלץ בחום, לכולם.
     
  16. רונזו

    רונזו חבר חדש

    הצטרף:
    ‏30/1/14
    הודעות:
    177
    לייקים:
    0
    אה, עוד דבר לגבי הgps, כיוון שהתפזרנו לחלוטין, הוא מנגנון dr שקיים במקלט, הוא זוכר את המיקום האחרון שנקלט, ומחשב ממוצע של מהירות וכיוון התנועה, ו״ מניח״ מה הנקודה ההגיונית ביותר למיקום. Dr זה dead recony....
    אבל באמת תקשיבו לאיזו הרצאה של רן לוי, אצלי זה חזק ביותר בסטלה סולו
     
  17. greenmind

    greenmind קנאביסט

    הצטרף:
    ‏11/2/14
    הודעות:
    451
    לייקים:
    35
    woogs כשאני קראתי את המשפט "GPS לשמירה על יציבות" זה ישר הרגיש לי הזוי ולא הגיוני ואמרתי: מאיפה הם לקחו את הנתון המוזר הזה? ואז התחלתי להבין שלא צריך ידע גדול בשביל לשים לב לזה שיש משפט אחד בכתבה שלא מבוסס על כלום חוץ מעל איזו טעות. פחדתי שיצא שם רע לאתר ומהתחלה רשמתי "תשמעו זה אמנם עניין פעוט אבל אולי בכל זאת", חח וגם כתבתי שאני לא מבקש לפתח דיון טכנולוגי אלא לסגור את זה במשהו קטן ושהחברה העורכים יחליטו אם זה נראה להם משמעותי מספיק או לא.

    וד"א אני די בטוח שכאשר המקלט הוא סטטי, וידוע לנו שגם הלוויינים הם סטטיים, אפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה מאוד מ-GPS, כאשר במקום להסתמך על קיראה אחת אפשר לעשות ממוצע מתוך מליוני מדידות שמבצע המקלט. האמצעי האופטי שהזכרת אגרונום נועד לחשב מרחק בין הנקודות שנמדדות לבין נקודת מוצא כלשהי. אז אם המטרה היא לשמור על פרופורצית המבנה וזהו אפשר להשתמש רק בו. גם אני ראיתי את התכנית בנשיונל גאוגרפיק חחח, פשוט לא אתמול, והם כן השתמשו בGPS כדי לקבוע מיקום ספציפי של נקודת המוצא והמערכת האופטית סיפקה נתון מרחבי מדוייק של שאר ההנקודות בהסתמך על הקריאה מה-GPS.

    וד"א, אולי כדי להעתיק הדביק את השרשור הזה ל-Off Topic? כי הוא יצא לגמרי מכל קשר לפניה המקורית אל המנהלים ובטח ובטח לא קשור לשום צמח
     

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!