1. שלום אורח, אם זהו ביקורך הראשון בפורום, עליך להירשם בכדי לכתוב הודעות ולהגיב.
    הסר התראה
  2. מומלץ לשלב סרטונים רלוונטיים מיוטיוב בהודעות, מה שיגרום להטמעת הדיון שלכם במערכת המלצות הוידאו במגזין
    הסר התראה
  3. פורום קנאביס מיועד לכל דוברי העברית בעולם, למטופלי קנאביס רפואי ברישיון ולאלו המעוניינים במידע תיאורטי וידע כללי
    הסר התראה

מבקר המדינה: ליקויים קשים בתפקוד היק”ר – 83% מהתלונות מוצדקות

הנושא בפורום 'דיווחים מהמגזין' פורסם ע"י Admin, ‏18/6/18.

  1. Admin

    Admin מנהל
    מנהל

    הצטרף:
    ‏4/5/13
    הודעות:
    4,929
    לייקים:
    296
    פרסום ראשון: 83% מהתלונות שהוגשו נגד היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות נמצאו מוצדקות, כך על פי דו”ח נציב תלונות הציבור לשנת 2017 שמצא ליקויים קשים וחמורים בהתנהלות. בין שאר התלונות: עיכוב בקליטת בקשות, אי-טיפול בבקשות, אובדן מסמכים ועוד.

    כפי שנחשף לפני כשלושה חודשים, מצא דו”ח נציב תלונות הציבור לשנת 2017 ליקויים קשים וחמורים בהתנהלות היק”ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) – הגוף האחראי על שירות למטופלי הקנאביס הרפואי וטיפול בבקשותיהם.

    היום (ב’) מתפרסם הדו”ח המלא לעיון הציבור, בו מתוארות הבעיות בהתנהלות היחידה, כולל ביקורת קשה על פגיעה במטופלים.

    [​IMG]
    מתוך דו”ח נציב תלונות הציבור על היחידה לקנאביס רפואי


    הדו”ח נפתח בתיאור מחקרים רבים המצביעים על יעילות השימוש בקנאביס לשם טיפול במחלות אונקולוגיות ונוירולוגיות, בפוסט טראומה, בכאב ועוד. לדברי מבקר המדינה יוסף שפירא חולים רבים שלא הצליחו במשך שנים למצוא מזור לסבלם, מעידים כי הקנאביס מאפשר להם לחזור למסלול חיים תקין.

    בפתיח מתאר המבקר שפירא את נוהל קבלת רישיון הקנאביס הרפואי בישראל, שראשיתו בהגשת בקשה למשרד הבריאות בצירוף המלצה מרופא מומחה שנבחנת ביק”ר ואם היא מאושרת מונפק למטופל רישיון שימוש בקנאביס אותו יש לחדש מדי כמה חודשים.

    [​IMG]
    ביקורת קשה על התנהלות היחידה לקנאביס רפואי – מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן סינדל)


    לדברי המבקר מאז הוקמה יק”ר התקבלו בנציבות מאות תלונות על תפקודה, ובכלל זה על טיפולה בבקשות לקבלת קנאביס.

    מהתלונות ניכר כי המטופלים נתקלים במהמורות ביורוקרטיות רבות בנוגע לקבלת הקנאביס: בתלונות חזרו ונשנו טענות על אי קליטת בקשות שנשלחו ליחידה, על עיכוב ניכר בקליטת בקשות ובטיפול בהן, על אובדן מסמכים, אי טיפול בבקשות שלא כללו מסמכים תומכים ועל אי-יידוע המבקשים על שלב הטיפול בבקשתם.

    עוד נטען כי יק”ר אינה משיבה על פניות בכתב, וכי המוקד הטלפוני שלה אינו זמין כלל או שזמן ההמתנה למענה הוא בלתי סביר, כפי שחשפנו במגזין פעמים רבות.

    על פי הדו”ח 83% מהתלונות שהוגשו בשנת 2017 על יק”ר נמצאו מוצדקות. “יצוין שהתערבותה של הנציבות היא שאיפשרה לא פעם למתלוננים להתגבר על החסמים הבירוקרטיים הציבה בפניהם היחידה ולקבל את הטיפול שלו הם זקוקים,” נכתב.

    [​IMG]
    83 אחוז מהתלונות נמצאו מוצדקות


    בין השאר נמצא כי כ-80 תלונות שהתקבלו במהלך שנת 2017 נגד היק”ר חשפו שטענות היחידה על מסמכים שאבדו למעשה כלל לא היו חסרים, אך מגישי הבקשות לא קיבלו כל מענה לפנייתם.

    המבקר מפרט בדו”ח תלונות ספציפיות שעלו מאזרחי ישראל, למשל תלונה של נכה סיעודי שהתלונן באוקטובר 2017 על עיכוב בחידוש רישיון הקנאביס שלו שתוקפו פג 3 חודשים קודם לכן בחודש יולי. עקב כך הוא אינו מקבל את הטיפול שהוא זקוק לו ועל אף ניסיונות ליצור קשר עם יק”ר, כולל פקסים וטלפונים, המהלך לא צלח. בעקבות התערבות הנציבות חודש רישיונו רק בנובמבר – ארבעה חודשי איחור.

    [​IMG]
    יובל לנדשפט, מנהל יק”ר (צילום: מרים אלסטר)


    אחד הנושאים הבולטים בדו”ח הוא הביקורת על התנהלותה של היחידה לקנאביס רפואי באמצעות פקס, המובילה לאובדן מסמכים. “אחד המתלוננים הלין על שנאלץ לשלוח את בקשתו לחידוש הרישיון שלו ארבע פעמים עד שנקלטה – בכל פעם נאלץ להמתין שבועיים כדי לוודא את הגעת הפקס, כך לפי דרישת היק”ר,” תואר. “עקב כך לא חודש רישיונו במועד והרצף הטיפולי שלו נקטע”.

    נושא בולט נוסף הוא כאמור זמני ההמתנה הארוכים על קו הטלפון במוקד היק”ר. “מרבית המתלוננים הלינו על שנאלצו להמתין שעות לקבלת מענה מהמוקד הטלפוני, ללא אפשרות להשאיר מספר טלפון לחזרה כמקובל בגופים רבים,” מציין המבקר ונותן כדוגמה מקרה בו מטופל עם 100% נכות נאלץ להמתין 4 עד 5 שעות בכל פנייה למוקד. “גם כאשר הצליח להשיג את המוקד, התנתקו לא פעם השיחות”.

    המבקר מציין את הודעת משרד הבריאות על כך שהוא שוקד על הגדלת מספר הרופאים שיורשו לאשר שימוש בקנאביס רפואי ועל שיפור תפקוד המוקד הטלפוני, אך מדגיש כי בינתיים הביקוש לקנאביס הולך וגדל והבעיות הבירוקרטיות הולכות ומחריפות.

    ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי “קראנו את דוח נציב קבילות הציבור, ואנחנו לומדים את עיקרי הבעיות והעדויות שעולות מן הדוח ומבינים את הקושי של המטופלים. חשוב להדגיש כי במוקד היק”ר יש כיום 10 נציגות טלפוניות ומדי יום מתקבלות ביק”ר כ-1000 פניות. משרד הבריאות פעל להגדלת מספר הנציגים המטפלים בבקשות על מנת להאיץ את משך הטיפול בבקשות, דבר שהוריד בפועל את עומס מהמוקד בשל העובדה שהמבקשים יקבלו תשובות מהר יותר. יש לציין שהמוקד מוצף בפניות שחלקן לא תמיד רלבנטיות והן שמעמיסות על המוקד. נדגיש כי בעתיד הקרוב בעת השקת הרפורמה הלאומית בקנאביס רפואי אנו צופים כי תפחת באופן ניכר כמות הפונים ולא יהיו כלל עיכובים היות והחולים יוכלו לסור אל אחד מהרופאים ולקבל רישיון + ‘מרשמי ניפוק חודשיים’ – מהרופאים. כאמור המשרד מכבד את עבודת נציב הקבילות ושיפר את פעילות המוקד.”

    הידיעה מבקר המדינה: ליקויים קשים בתפקוד היק”ר – 83% מהתלונות מוצדקות פורסמה לראשונה באתר קנאביס - מגזין עם כיוון.

    המשך לקרוא...
     

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!