1. שלום אורח, אם זהו ביקורך הראשון בפורום, עליך להירשם בכדי לכתוב הודעות ולהגיב.
    הסר התראה
  2. מומלץ לשלב סרטונים רלוונטיים מיוטיוב בהודעות, מה שיגרום להטמעת הדיון שלכם במערכת המלצות הוידאו במגזין
    הסר התראה
  3. פורום קנאביס מיועד לכל דוברי העברית בעולם, למטופלי קנאביס רפואי ברישיון ולאלו המעוניינים במידע תיאורטי וידע כללי
    הסר התראה

פרשת השבוע: "כי תישא" – על עגל הזהב וקנה הבושם

הנושא בפורום 'דיווחים מהמגזין' פורסם ע"י Admin, ‏25/2/16.

  1. Admin

    Admin מנהל
    מנהל

    הצטרף:
    ‏4/5/13
    הודעות:
    4,802
    לייקים:
    295
    עם ישראל עושה פאדיחות עם חטא העגל – וגם: מה מכיל המתכון המדויק של קטורת הסמים?

    מאת: פתיל תכלת

    בס"ד

    הפרשה פותחת בסדרה של ציוויים והוראות המשלימים את ענייני הקמת המשכן, על תרומה בסך מחצית השקל שמתקבלת מכל אחד מבני ישראל וגם אזהרה נוספת בנוגע לשמירת השבת.

    לאחר מכן הפרשה מתעסקת בעיקר בדבר עלייתו של משה אל הר סיני, וחטא העגל אותו ביצעו עם ישראל בזמן שמשה ירד עם הלוחות – מה שגרם לו לשבור אותם ולעלות בפעם השנייה, למשך 40 יום נוספים בכדי לקבל מהקב"ה צמד לוחות חדשים.

    ואיך הפרשה קשורה לקנאביס?

    בפרשתנו מוגדר המתכון המדוייק לקטורת הסמים:

    "וְאַתָּה קַח-לְךָ, בְּשָׂמִים רֹאשׁ, מָר-דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת, וְקִנְּמָן-בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם; וּקְנֵה-בֹשֶׂם, חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם. וְקִדָּה, חֲמֵשׁ מֵאוֹת בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ; וְשֶׁמֶן זַיִת, הִין."

    ומופיע בו המרכיב קנה-בושם, שיש רבים שמשייכים אותו לצמח הקנאביס מכמה סיבות מעניינות:

    א. קנאביס הוא סוג של קנה ולגבי הבושם שבו אין עוררין
    ב. התרגום לארמית של קנה-בשם (וּקְנֵי בֻּסְמָא, מַתְקַל מָאתַן וְחַמְשִׁין.) הוא קְנֵי בֻּסְמָא (קניבוס – מא …)

    ראו עוד: קנה בושם – קנאביס בתנ"ך

    מכאן ועד סיום הפרשה עוסקת התורה בחטא העגל ובהשלכותיו.

    משה עולה על ההר

    [​IMG]

    משה מקבל את לוחות הברית ופונה לרדת מהר סיני

    [​IMG]

    אך העם הממתינים למרגלות ההר זמן רב, הם מתחילים להתייאש

    [​IMG]

    ופונים אל אהרן הכהן בבקשה: "קום עשה לנו אלהים אשר ילכו לפנינו, כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו". אהרן אוסף זהב מבני ישראל

    [​IMG]

    ומכין עגל. בני ישראל קוראים "אלה אלהיך ישראל"

    [​IMG]

    וקובעים למחרת יום חג

    [​IMG]

    משה מתחיל לרדת מן ההר

    [​IMG]

    מרחוק הוא רואה את החינגה במחנה

    [​IMG]

    ומשבר את הלוחות

    [​IMG]

    משה שורף את העגל

    [​IMG]

    ומגייס את שבט לוי "מי לה' אלי" להרוג את כל אלו שעבדו לעגל

    [​IMG]

    ה' מורה למשה להכין לוחות חדשים ולעלות אל ההר, ושם הוא מלמד אותו את שלוש עשרה מידות הרחמים

    [​IMG]

    "והנה קָרַן עור פניו"

    [​IMG]

    כשהוא מדבר עם בני ישראל

    [​IMG]

    [​IMG]

    חז"ל מבארים במשנה באבות פרק ו':

    "והלוחות מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות אל תקרא חרות אלא חירות שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה"

    יוצא איפוא, שקיום מצוות התורה ולימוד תורה הם חירותו של האדם ולא כפי שנראה לעין שזוהי מגבלה המונעת את הדרור והחופש.

    נשאלת השאלה:

    אין ספק שניתן לייחס לקיום המצות את התענוג ותחושת אושר עילאית ביותר בסיפוק שיש בלימוד דף גמרא, אך לבוא ולהגדיר זאת כחירות?! לכאורה אין זה מתקבל על הדעת. ועוד, הרי האדם הרוצה באמת לקיים את מצות התורה קלה כבחמורה – מוגבל במעשיו ומחשבותיו – ואם כן היכן החירות?!

    התירוץ יובן על פי משל:

    לאדון אחד היה משרת טיפש וקל דעת. לא הייתה לו חשיבה עצמאית לחלוטין. הדבר בא לידי ביטוי בשירות שהעניק לאורחים, לדוגמא: אם היו מבקשים ממנו תפוחי אדמה, היה רץ ומביא שק שלם… אם ביקש האורח לשתות, היה סוחב על גבו מיכל מים ומביאו לסלון… בקיצור החשיבה ממנו והלאה.

    האדון התרגז עליו והחליט ללמדו לקח, מה עשה? קשר חבל לגדר הבית, ואת צידו השני תחב בין שיני המשרת וביקשו להדק את שיניו. התמים עשה כאשר הורהו בעליו ולא זז משם.

    לפתע הגיעו חבריו ואמרו לו: "אנו הולכים לרחוץ בנהר התבוא עימנו?" סינן הוא בין שיניו: "אינני יכול… אינכם רואים? אני קשור לגדר…" פרצו חבריו בצחוק רם וקראו לו: "טיפש פתח פיך והשתחרר מהחבל…" – אבל מיודענו נשאר כשהיה – איננו מסוגל לפתח מחשבה עצמאית משל עצמו…

    הנמשל:

    זה מצחיק כשמדובר במישהו אחר אך האמת שכולנו קשורים כאותו משרת… למי? לרצונותינו ותשוקותינו… לרצונות ולתשוקות הרבה אדונים הם פשוט מתחלפים כל פעם בתשוקה אחרת: פעם זה אוכל לא כשר כדבעי, ופעם זה עריות ופעם לשון הרע על הזולת…

    שנזכה במהרה לגאולה בארץ ישראל
    שבת שלום,
    פתיל תכלת.

    מקורות: ויקיפדיה, הרב שלמה לוי

    התמונות נלקחו מאתר thebrickbible.com

    הפוסט פרשת השבוע: "כי תישא" – על עגל הזהב וקנה הבושם הופיע ראשון בקנאביס - מגזין עם כיוון

    המשך לקרוא...
     

אהבת? שתף את העמוד עם חבריך!